FANDOM

Ta strona dotyczy plonów rosnących na polach. Jeśli szukasz owoców drzew, zobacz artykuł drzewa owocowe.

Plony to rośliny, które wyrastają z zasianych nasion, są zbierane, a następnie przeznaczane do sprzedania, podarowania w prezencie lub przerobienia na posiłek. Większość plonów to rośliny sezonowe, które mogą być hodowane jedynie przez miesiąc w trakcie trwania jednej pory roku. Kiedy ta się zmieni, plony uschną i będzie trzeba się ich pozbyć za pomocą kosy.

Aby zdobyć osiągnięcie Polikultura, gracz musi sprzedać choć sztukę każdego z plonów (wyłączając starożytny owoc oraz jagodę słodkiego kryształu) oraz 15 ziaren kawy. Nie zalicza się do nich również kwiatów oraz owoców drzew i zbieractwa (poza winogronami).

Mechanika Edytuj

Czas wzrostu Edytuj

W czas wzrostu rośliny nie zalicza się dnia jej zasiania. Tak samo jak nawóz czy podobne wspomagacze. Dzienny zarobek również jest zależny od tej reguły. Przykładowo:

  • 24. dnia miesiąca można zasiać roślinę czterodniową i zebrać plony ostatniego dnia sezonu. Do czterech dni zaliczają się 25., 26., 27. i 28., będący dniem zbiorów.
  • Mak (kwiat siedmiodniowy) siany bez przerwy od dnia pierwszego można zebrać dnia 8., 15. i 22. Następne zbiory wypadły by dnia 29.

Dla jak najlepszej efektywności gracz powinien podlewać rośliny każdego dnia – pominięcie jednego dnia oznacza przedłużenie wzrostu o dobę. Rośliny wytrzymają jeden dzień bez nawadniania, lecz po dwóch obumrą.

Wrony Edytuj

Jeśli w pobliżu rosnących plonów nie znajduje się strach na wróble, są one narażone na zjedzenie przez wrony.

Tyczki Edytuj

Niektóre rośliny posadzone zostają wraz z tyczkami, które wspomagają ich wzrost. Przez kratki, na której posiane zostały plony z tyczką nie można przechodzić.

Olbrzymie plony Edytuj

Kalafior, melon i dynia mają szanse na wyrośnięcie na olbrzymi plon, który ma wielkość 3×3 kratki. Te rzadkie rośliny zajmują tyle samo miejsca, co dziewięć plonów normalnych rozmiarów, lecz po zebraniu dają dwa razy więcej – osiemnaście zamiast dziewięciu. Można je zebrać jedynie z użyciem siekiery.

Olbrzymie plony nie trzymają się ścisłych pól, na których rosną, dlatego grządka tych samych roślin o rozmiarze 3×4 otrzymuje dwie szanse na utworzenie wielkiego plonu.

Plon nie stanie się olbrzymim aż będzie gotów do zebrania. Dojrzałe plony można pozostawić, gdyż każdego dnia mają szansę na połączenie się i przemianę w wielką roślinę.

Wiosenne plony Edytuj

Garlic Czosnek Edytuj

Dodaje potrawom wspaniałego, ostrego smaku. Czosnek wysokiej jakości jest dość pikantny.

Kale Jarmuż Edytuj

Strzępiaste liście nadają się do zup i gulaszów.

Cauliflower Kalafior Edytuj

Cenny, lecz rośnie wolno. Pomimo jasnej barwy, jego różyczki pełne są składników odżywczych.

Blue Jazz Niebieski jazz Edytuj

Okrągły kwiat przyciąga stada motyli.

Parsnip Pietruszka Edytuj

Wiosenny korzeń spokrewniony z marchewką. Ma ziemny posmak i jest pełen składników odżywczych.

Rhubarb Rabarbar Edytuj

Łodygi są bardzo kwaśne, ale posłodzone świetnie nadają się do deserów.

Strawberry Truskawka Edytuj

Słodki, soczysty owoc o przyjemnej czerwonej barwie.

* Truskawki zasiane w dniu święta jaj generują przychody o wysokości ≈Gold11,67g/dzień.

Tulip Tulipan Edytuj

Bardzo popularny wiosenny kwiat o delikatnym, słodkim zapachu.

Coffee Bean Ziarno kawy Edytuj

Zasiej wiosną lub latem, by wyhodować kawowiec. Z pięciu ziaren włożonych do beczki można zrobić kawę.

Green Bean Zielona fasola Edytuj

Soczysta fasolka ze smaczną, chrupiącą powłoką.

Potato Ziemniak Edytuj

Powszechnie uprawiana bulwa.

* Średnie plony to 1,2 ziemniaka na zbiór, co może wygenerować przychód w wysokości Gold7,66g/dzień.

Letnie plony Edytuj

Hops Chmiel Edytuj

Gorzki i cierpki kwiat, nadający piwie smak.

Red Cabbage Czerwona kapusta Edytuj

Używana do sałatek i surówek. Może przybierać różne barwy, od fioletowej przez niebieską po zielono-żółtą.

Blueberry Jagoda Edytuj

Owoc znany ze względu na swoje lecznicze właściwości. Niebieska skórka jest źródłem wielu witamin.

Uwaga: krzak jagody daje trzy owoce przy każdym zbiorze, dochody dzienne liczą trzy sprzedane jagody podstawowej jakości.

Starfruit Karambola Edytuj

Wyjątkowo soczysty owoc, rosnący w ciepłym i wilgotnym klimacie. Słodki z nutką kwaśności.

Corn Kukurydza Edytuj

Jedno z najbardziej znanych ziarn. Słodka, świeża kolba to wyśmienita letnia przekąska.

* Dochód liczony przez oba miesiące, lato i jesień. W ciągu tylko jednego miesiąca kukurydza generuje dochody w wysokości ≈Gold1,92g/dzień.

Summer Spangle Letni błysk Edytuj

Egzotyczny kwiat o słodkim i ostrym zapachu, kwitnący w wilgotnym powietrzu lata.

Poppy Mak Edytuj

Poza swoim kolorowym kwiatem, mak stosowany jest również kulinarnie i w medycynie.

Melon Melon Edytuj

Świetny, słodki przysmak letni.

Hot Pepper Ostra papryczka Edytuj

Piekielnie pikantna z nutką słodkości.

Tomato Pomidor Edytuj

Cierpki, ale bogaty w smak, pomidor ma wiele zastosowań kulinarnych.

Wheat Pszenica Edytuj

Jedno z najczęściej uprawianych zbóż. Można z niej zrobić mąkę na wyrób chleba i ciast.

Radish Rzodkiewka Edytuj

Chrupiące warzywo z pieprzowym posmakiem.

Sunflower Słonecznik Edytuj

Ludzie błędnie twierdzą, że jego kwiat zawsze zwrócony jest w stronę słońca.

Jesienne plony Edytuj

Fairy Rose Bajeczna róża Edytuj

Stara legenda mówi, że zapach tego kwiatu przyciąga wróżki.

Eggplant Bakłażan Edytuj

Bogaty w smak krewny pomidora. Dobry po ugotowaniu lub usmażeniu.

Beet Burak Edytuj

Słodkie warzywo o ziemistym posmaku. Dodatkowo, jego liście świetnie nadają się to sałatek.

Pumpkin Dynia Edytuj

Ulubiony jesienny owoc za chrupiące nasiona i miękki, smaczny miąższ. Dodatkowo w pustej powłoce można wyciąć świąteczne dekoracje.

Bok Choy Kapusta chińska Edytuj

Włókniste liście i bulwiaste łodygi są smaczne i zdrowe.

Artichoke Karczoch Edytuj

Pączek ostu. Kłujące liście skrywają mięsiste wnętrze.

Amaranth Szarłat Edytuj

Ziarno o bordowej barwie, hodowane przez starożytną cywilizację.

Yam Słodki ziemniak Edytuj

Bogata w skrobię bulwa o szerokim wykorzystaniu w kuchni.

Grape Winogrono Edytuj

Kiść słodkich owoców.

Cranberries Żurawina Edytuj

Te kwaskowate czerwone jagody to tradycyjny zimowy przysmak.

Specjalne plony Edytuj

Mixed Seeds Mieszane nasiona Edytuj

Mieszane nasiona mogą zostać zasiane o każdej porze roku (poza zimą) i wyrosną z nich rośliny odpowiednie dla danego miesiąca. Można je otrzymać ścinając trawę, kopiąc w ziemi lub z prasy do nasion.

Dzikie nasiona Edytuj

Dzikie nasiona mogą zostać stworzone z zebranych dzikich roślin po uzyskaniu odpowiedniego poziomu zbieractwa (wiosna na poziomie 1., lato na 4., jesień na 6. i zima na 7.). Jeden zestaw składa się z dziesięciu paczek z nasionami. Po posadzeniu wyrosną one w losową dziką roślinę danej pory roku. Niezależnie od tego, co wyrośnie, dojrzenie zajmuje każdej z nich siedem dni.

Sweet Gem Berry Jagoda słodkiego kryształu Edytuj

Ma najsłodszy zapach jaki kiedykolwiek czułeś.

Ancient Fruit Starożytny owoc Edytuj

Był uśpiony przez wieki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki